טורקיה – אנטליה – הייאוש נעשה יותר נוח

שני ג' אדר ב' תשס"ח
‏שני 10   מרץ 2008

בבאר שבע, החום מתחיל לתת אותותיו, הים רחוק כל כך…
המבחנים קרבים, המרצים משעממים והלימודים מסתבכים.
הייאוש מכסה אותך כשמיכה עם הכניסה למיטה בלילה קר.
אבל, דנה, דנה השתחררה. אז אבא נותן לכולנו הזדמנות לעשות את הייאוש יותר נוח.
לא מקפיאים את הזמן, רק נותנים לו לנוע בלי להפריע.

חופשה משפחתית באנטליה.

ארבעתנו, אבא, ענת, דנה ואני בשדה"ת.
בדיוק ביום ש- 400 נוצרים "חובבי ציון" חוזרים לארצם, ניגריה.
אבא ואני פשוט "נדלקנו" על התלבושות שלהם.
כל תלבושת שונה מאחרת, אבל בכולן אותו אפיון, "הצרה הכי גדולה בחיים שלי, זה מה אתם חושבים על הבגד שלי…". שלווה של דייג בים המלח, הזמן לא משחק תפקיד.

Israel, Ben Gurion Airport

אז קיטור ישראלי על המטוס, התור והדיילת שלא מחייכת.

עלינו למטוס ו…

Anat Avital

אי אפשר לומר שטסנו, המטוס עלה לגובה לפני שהספיק להתיישר כבר החל לרדת. לפני שהספקתי לעצום עין כבר סנוורה אותי שמש טורקית.
לי זו פעם ראשונה בארץ המשופמים, אבא שלי יש לו כבר יותר שעות טורקיה מאשר שעות "עומס תנועה" ב"איילון". אז כנראה שלו זה נראה טבעי איך מיד באוטובוס לבית המלון כולם עושים סקר מהיר, אתם יודעים, המשחק הישראלי הכי נפוץ, "פרייאר מול העולם". כמה אתה שילמת, איפה האוכל, המלון ההוא בפינה ולהם יש מגבת שונה…
כ"כ צפוי, כ"כ אנחנו ופתאום כ"כ שובר קרח. כי תוך שנייה הייתה אינטימיות לא מעטה עם כל יושבי האוטובוס בדרך למלון.
התברר ש"טיטאניק", המלון שלנו, הוא כוכב לא קטן ויש מה לצפות.
ובחופשה ש- 80% ממנה זה זמן מלון, זה חדשות טובות ובלי טיפת ציניות.

Turkey, Antalya, Antalya Airport

בקבלה הם היו נראים מופתעים לא פחות מחוסר השליטה שלנו טורקית מאשר אני הייתי מופתע שאין להם מושג באנגלית.
לבסוף פקיד הקבלה הבין שלא מקרה שאנחנו פה עם מזוודות וחיוכים, כנראה שהזמנו חדר במלון הזה.
קיבלנו 2 מפתחות קפצנו למעלית ויאללה אל החדר.

מלך ליום יומיים.
משם בריצה לראות מה עוד יש לממלכה להציע. בריכות, סאונות, חדרי אוכל ומסעדות.
קפצנו ענת ואני לחמאם. אני לא מומחה לחמאמים, לי זה היה נראה כמו אמבטיה משותפת בקיבוץ על קרמיקה חמה.
עברנו לג'קוזי, שם הכרנו זוג ישראלי בשנות החמישים שלהם.
אבא הצטרף וסגרנו על המסעדה "לה קארה" להיום בערב.

Turkey, Antalya, Titanic Hotel, Royi Avital, Dana Avital, Anat Avital, Dani Avital

המלצר היה חביב, כולנו היינו בראש טוב והאוכל ממש טוב.
אבל לרגע זה היה נראה כי טורקיה נהפכה לקולוניה צרפתית.
הגישו לנו מנות כאילו היינו בביסטרו צרפתי במקום לתת הרגשה של שווארמה שכונתית אבל יוקרתית.
ככה זה שהשפם טורקי אבל השף צרפתי.

Turkey, Antalya, Titanic Hotel

רקמנו תכנונים איך הולכים לחדר, נחים שעה, שמים בגדים והולכים לקרוע…
ונקרע לנו הלב.
ברומא היה רומאי אומר הביטוי הידוע. אך ישראלי תמיד ישראלי. אנחנו לא עם של "זיקיות" אנו נוסעים רחוק לחפש "בית" ולכן גם במלונות של טורקיה יש את הערוץ הזה ששם לפעמים תכניות בין הפרסומות.
הפעם היו חדשות בין הפרסומות, וחדשות רעות.
פיגוע ב"מרכז הרב" בירושלים. אירוע שערבב בתוכו בבת אחת כל הצדדים שיש בויכוח שקיים סביב המדינה: דתיים, חילוניים, פלסטינים, דת, פנאטיות וכו'. הכל מתכנס לטיפת רוע אינסופית בערב אחד.
ענת, בניגוד לכולנו, יכלה לדעת טוב מאוד מה היא הייתה עושה אם הייתה נשארת בארץ. בדיוק שם, איפה שהחיילים שלה נתפסו בפינותיו של הפריים.
וכמו בכל נקודת מחלוקת, כל אחד תופס את אותה הדעה ומתכנס בה יותר עמוק.

לבסוף הבנות הלכו לחדר שלהם.
כשבחוץ רועש אצלנו שקט, הרעש הכי חזק היה הנחירות של אבא.

למחרת, קמים כאילו כלום לא קרה. זו סיסמא שאנחנו כישראלים הופכים למציאות בלי אפילו לשלם מס שפתיים. היום יום שלנו חזק מכדי שחלום בלהות יעיר אותו משגרתו.

Turkey, Antalya, Titanic Hotel

הלו"ז פה ברור, בין כל ארוחה לפחות שעה בריכה, שעה ג'קוזי / סאונה ולפחות שעה של סייסטה.

בבוקר גם דחפנו הליכה לחוף הים, ואפילו איזה שעה של משקולות בחדר כושר שכולו היה שלי.

היום החלטנו שדי עם ה"חמאם" ההיי טקי שיש לנו במלון, אנחנו רוצים חמאם עם מים שורפים ולא מותאמים לעור הגוף, אנחנו רוצים איש עם שפם מסולסל, אצבעות חודרות עצמות ומגבת מצליפה בחוזקה.

אז קבענו שניסע לעיר, מין סידור מקומי של חמאם.
לא שפם ולא אצבעות חודרות. אין כבוד בעולם שלנו למסורת, היום המסורת היא אחת, נוציא לך כמה שיותר מהכיס בלי שתרגיש.

Turkey, Antalya, Anat Avital, Dana Avital

אבא נשאר במלון, בשביל לגעת בגב שלו ולהשאיר אותו הולך צריך לפחות תעודת כירופרקט.

חזרנו, צילמתי קצת את המלון הפוטוגני שלנו. מזל שהם קצת מדליקים אורות חברנו הטורקים. אחרת עוד מישהו היה טוען שאני הראשון שצילם חור שחור.

ירדנו למועדון, לשחק משחק של גברים. ברור שיש כדורים, רשת ואפילו משהו שמזכיר דשא – סנוקר.
טוב, האמת שיחקנו את הגרסא של אלה שלא אוחזים במקל כאילו היה עיפרון – פול.

Turkey, Antalya, Titanic Hotel, Dani Avital

יצאו תמונות יפות, אבא נתן מכות שהחזירו אותו לימים של מלך הסנוקר של דימונה וענת למדה עוד משהו שייתן לה כבוד במג"ב. אני, כמובן שלא פספסתי הזדמנות לנצח.

Turkey, Antalya, Titanic Hotel, Royi Avital

חזרנו לארוחת ערב לכבשן המקומי – חדר האוכל. חייבים לגעת בנושא הזה, הקמצנות הטורקית.
אני חושב שהיו רגעים שגם אם חדר האוכל היה משווק כסאונה אנשים היו מתלוננים על החום.
אני הגעתי למסקנה שאי אפשר לשים ישראלי ואירופאי (במיוחד ממדינות סקנדינביה) בחדר אחד ולשניהם יהיה נעים, פשוט אי אפשר. הם צמאים לחום, אנחנו מספקים את הנוזלים.

אבל ה"קמצנות" הטורקית מצחיקה בהקשר של הבנייה.
החיסכון לכאורה במיזוג בתוך מלון מפואר כמו ה"טיטאניק" שקול לנסיעה של גאידמק בפיאט פונטו בשביל לחסוך בהוצאות דלק.
שעושים חשבון של מספרים גדולים לא מתעסקים עם ספרות אחרי הנקודה.
אבל היגיון הוא תופעה גיאוגראפית, ובנושא הזה אפילו לשעת טיסה יש משמעות.

הסצנה הייתה פשוטה, אני מזיע, מאוד מזיע צורח כבר על המלצר שיפעיל את המזגן או שידאג לאספקה קבועה של קוביות קרח. אני כבר אדע מה לעשות איתן.
רמזתי לו שדווקא המזגן יהיה חסכוני יותר.

אחרי האוכל חזרנו למועדון המקומי.
היה ערב של להקה מקומית עם מוזיקה בכל מיני שפות.
לאירופאים יש תכונה, שאנחנו היינו מכנים, היכולת לא לקחת את עצמך ברצינות. אבל זה לא בדיוק זה.
אני מתכוון ליכולת של אנשים לעלות לרקוד כאשר הקואורדינציה שלהם לא מאפשרת להם ללכת אפילו ישר. יש מקומות שאתה עולה להשתטות ואז כל דבר שתעשה מתקבל עם תיבול מוגזם של חיוך.
פה העניין שונה. לפחות כך אני חושב.
האירופאים האלה חיים כאילו בתוך קופסת שימורים. המרחב האישי של כל אדם ברור ומסוגר. כדי לחדור פנימה אתה צריך פותחן ואישור. מבחינתם, אם הם לא נתנו לך אפשרות להיכנס אתה לא קיים.
מה זה אומר? תארו לכם 20 אנשים על רחבת הריקודים שלכל אחד הביטחון שיש לכל אחד מאיתנו בעצמו כשהוא לבד במקלחת. אתם יודעים, שהשיר יוצא מגרוננו כאילו אנחנו דויד דאור והתנועות חינניות כאילו היינו בלרינה רוסייה בשנות ה- 20 לחייה.

במציאות – מסור נשמע הרבה יותר טוב, התנועות גורמות ללוויתן להרגיש קליל.
אני וענת לא פספסנו את ההזדמנות לשבת בצד ופשוט להיקרע מצחוק. אני חושב שבשלב מסוים, אותו בחור שהיה בטוח שאלוהים נותן השראה לריקוד שלו, כמעט היה צריך לשלם לענת על ניתוח לשחזור שפתיים. אנחנו פשוט נקרענו מצחוק, תרתי משמע.
קופסאות שימורים, אחת אחד.

אז היה לנו אחד מחובר לצד הנשי עם סגנון ריקוד של בורג, מסתחרר וננעץ.
והייתה לנו אישה בת 60 לערך, עם אנרגיות שרק אלוהים או אנרג'ייזר יודעים מאיפה יש לה שפשוט השאירה אותי המום. ראשית היא רוקדת נפלא, עדין חד ועם קצב. שנית, היא פשוט, טוב לא יודע, הרגשה של מישהי גדולה מהחיים. מישהי בת 60 שקורעת את הרחבה, עייפה 3 בחורים צעירים ועוד כוחה במותניה…

Turkey, Antalya, Titanic Hotel

סיימנו את מופע הבידור והתקדמנו למועדון הדאנס של המועדון.
פינה אפלה עם מוזיקה חשוכה והרבה אלכוהול זול (באיכות) וחינם (במחיר).

בחושך הזה גם אנחנו הגשנו בטוחים (או שזה היה האלכוהול) ורקדנו והשתוללנו וגם הכרנו חבורה בריטית שתויה כמו סקוטי שרוצה לשכוח הפסד של קבוצת הכדורגל שלו.

מתישהו חזרנו לחדר, בדרך קלטתי תמונה יפה של המלון, לא יודע איך ייצבתי את המצלמה, אבל נראה לי שיצאה לי התמונה הכי יפה מהטיול.

Turkey, Antalya, Titanic Hotel

למחרת, שבת, קמנו מוקדם ובאיחור ישראלי אופנתי הקדמנו את האיחור הלא אופנתי של הטורקים ועלינו על ההסעה לטיול ג'יפים בהרי הטאורוס.

Turkey, Antalya, Jeep Trek, Royi Avital, Anat Avital, Dana Avital

המדריך ידע לחבר בקושי משפט באנגלית והרכב היה מחובר אפילו באופן רעוע עוד יותר. אבל נסע הסמוראי הגיבור הזה. לא שאתגרנו אותו יותר מדי. עבור ג'יפ המסלול שעשינו שקול לאתגר מתאגרף בקרב מול דובי גל, אפילו הוא לא היה טורח לשים כפפות.

המסלול גנרי, קצת שבילים, קצת קניות וקצת אוכל.
נקודת השיא הייתה מין פינה מושלגת על צלע הר. האמת, חשדתי שזה שלג בהובלה כמו שלפעמים שופכים על ילדי שדרות כדי ל"רכך" נחיתת קסאם במעט שלג.

Turkey, Antalya, Jeep Trek

Turkey, Antalya, Jeep Trek, Taurus Mountains

אבל מה זה משנה, תפסתי את השטיח גומי של הרכב והרבצתי גליצ' הכי ארוך שאפשר. רק כאלה רגעים כאלה, כמו התגלשות על בקבוק קולה ממקלטים אי שם בגיל שהנרות על העוגה היו חד ספרתיים, יש בהם חיוך תמים שכולנו מחפשים בחיי היום יום הציניים.

Turkey, Antalya, Royi Avital

אח"כ מלחמות שלג עם האחיות והחברה מסביב.
אין מושלמים מהרגעים שהגיל לא משחק תפקיד אלא רק רוח השטות.

Turkey, Antalya, Royi Avital, Anat Avital, Dana Avital

Turkey, Antalya, Anat Avital

Turkey, Antalya, Royi Avital

בדרך חזרה היחידים שלא נחרו היו המצלמה שלי ואני. אז בעיקר צילמתי אנשים ישנים.
אחת מהן בחורה יפהפייה שישבה לצידי ושמחתי להכיר, אפילו שם מקורי יש לה – גפן.
יש לה ממש מבט שלו על הפנים.

Turkey, Antalya, Gefen Kroizer

כשחזרנו, התברר, שבזמן שאנחנו צילמנו הרים אבא צילם גבעות.
אין כמו אבא לא לפספס הזדמנויות.

Turkey, Antalya, Titanic Hotel

יש משהו מיוחד בלבלות עם אבא או אמא לצורך העניין.
אני כבר בגיל שהאנטי האוטומאטי של גיל ההתבגרות כבר עבר ועכשיו מנסים לגלות שקצוות החוט לא נשרפו לגמרי, ויש עדיין חיבור. זה גם בדיוק הגיל שהפער ביני לבין אבא שלי הוא בעיקר המראה, כלומר איך שנים הופכים לחותמת על העור. בגיל הזה, אבא ובן קרובים מאי פעם.
לפעמים אפילו מדגדג לקחת אותו לפאב תל אביבי לליל ציד, או סתם בירה כהה לצד שיחה עמוקה.
תוסיפו לזה את תחילתה של תחושה, הבנה והתנסות באופיים העיקרי של החיים – הזמניות וקיבלתם תוצאה ברורה. פתאום יש רצון להכיר, להנות ולבלות עם האדם הזה, שלרוב כונה אבא ועכשיו מתחילים לעכל שיש הרבה מאחורי 3 האותיות ובין השאר גם בן אדם וחבר. והוא אפילו "גבר גבר".

Turkey, Antalya, Antalya Airport

ואם בזמניות עסקינן, אז הזמן נגמר. הגיע ערב, חושך ותקתוק השעון ואחרי ארוחת ערב אחרונה וחמה במיוחד הגיעה המיטה ובהבזק הבוקר וההבנה, שהנה חוזרים לשגרה. מרחק טיסה של מטוס שרק ממריא וכבר נוחת.
המריא, נחת ואנחנו בישראל. יותר חם, יותר דביק ועדיין רחוק מלהיות מייאש.

רועי אביטל
אין שכל אין דאגות

6 מחשבות על “טורקיה – אנטליה – הייאוש נעשה יותר נוח

1. ואיי אם היית בטיטניק ,קלאב מעולה.

אנחנו הזמנו חופשה בטיטניק וכשהיגענו כל החדרים היו מלאים אז קיבלנו חדרים המלנו לייד אבל את כל הפעילות עשינו בטיטניק היה פשוט מעולה